# Identitet og erindring Inger Christensen: "Vores fortælling om verden", 1989 > Allerede det at jeg både kan se og blive set. Og at jeg kan se som mig > selv. Og se mig selv. Se mig selv blive set. Også af andre. Som selv > ser og bliver set. Allerede det rummer en kim til kunstens > nødvendighed.   Jorge Louis Borges: Borges og jeg, 1989 > Hvem af os har ikke, når vi gik gennem tusmørket, eller når vi tænkte > på en bestemt dag i fortiden, hafte følelsen af at have tabt noget > uendeligt?   Franz Kafka: Den nærmeste landsby, 1920 > Min bedstefar plejede at sige: "Livet er forbavsende kort. Nu i > erindringen trækker det sig sådan sammen for mig at jeg for eksempel > har svært ved at begribe hvordan et ungt menneske kan beslutte sig til > at ride til den nærmeste landsby, uden at frygte at der — helt bortset > fra ulykkelige tilskikkelser — selv i et almindeligt, lykkeligt > livsforløb langtfra er tid nok til sådan et ridt."   Roger Martin du Gard > Livet ville være umuligt, hvis man huskede. Alt består i at vælge, > hvad man bør glemme.   Henry David Thoreau: Fra dagbøgerne (1841) > Det er altid muligt at blive det, vi er; noget nobelt og værdigt. Jeg > ventede aldrig på andet end at komme til mig selv, ingen holdt mig > tilbage, men jeg kom haltende og humpende efter mig selv.   Susan Sontag: Det dystre billede af Amerika gennem dets fotografier, 1973-1975 > Meget af den moderne kunst har sat sig som mål at sænke tærsklen for > det gruopvækkende. Ved at vænne os til det, som vi ikke tidligere > kunne holde ud at se eller høre, fordi det var for chokerende, > smertefuldt eller pinligt, ændrer kunsten moralen - den samling > psykiske mønstre og offentlige sanktioner, der trækker en vag grænse > op mellem det, der er emotionelt og spontant udholdeligt og det, som > ikke er det. Den gradvise undertrykkelse af væmmelsen fører os faktisk > nærmere en ret formel sandhed - den om vilkårligheden i de tabuer, som > opstilles af kunst og moral. Men vores evne til at fordøje dette > tiltagende groteske og gøre det til billeder (film såvel som faste > billeder) og til ord på tryk har en høj pris. I det lange løb fungerer > det ikke som en frigørelse, men som en reduktion af jeg'et: en > tilsyneladende fortrolighed med det grufulde skærper fremmedgørelsen, > mindsker vores evne til at reagere i det virkelige liv.   Einar Már Gudmundsson: Frankensteins kup, 1980-1981 >når jeg ser på dig er du >et kamera der rummer min skyld   Friedrich Nietzsche: *Den muntre videnskab*, 1882 > den, der glemmer, kan heles   Vilhelm Grønbech: *Lyset fra Akropolis*, 1950 (lagt i munden på komediedigteren Aristofanes i en fiktiv dialog) > Ser du, mennesker lever ikke på hvad de tænker, men på hvad de veed, > det vil sige hvad de er.