# Begreber - Kamera og klipning ## Introduktion Kamera og klipning har at gøre med, hvordan filmen er fotograferet. Dvs. hvordan går man fra det, der er foran kameraet, til det, man ser på filmen. Der er følgende analysepunkter, som I skal lære at arbejde med: - Billedbeskæring - Perspektiv - Kamerabevægelser - Længde på indstilling - Zoom - Filter - CGI - Klipning > Tip! Hvis du er interesseret i filmanalyse, kan finde flere begreber > og eksempler på [filmcentralens > filmleksikon](https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler). > Det er velskrevet, der er eksempler til alle begreber, og der er > *masser* at gå i gang med. Men hvis du ikke er interesseret, behøver > du ikke være bekymret: Der er nok begreber her på siden til at klare > enhver filmanalyse på gymnasieniveau med. ## Billedbeskæring Når man filmer, kan man ikke filme hele verden, men må vælge noget ud. Dette kaldes *billedbeskæring*, og vi inddeler det i seks typer beskæring: supertotal, total, halv-total, halv-nær, nær/close up, ultranær. De kommer på billedform her.
Supertotal. Fra Malena (2002)
Total. Fra Kagemusha (1980)
Halvtotal. Fra T2 Trainspotting (2017)
Halvnær. Fra Django Unchained (2012)
Nær, også kaldet close-up. Fra Oldboy (2003)
Supernær. Fra A Single Man (2009)
## Perspektiv Afhængig af, hvor kameraet er placeret vertikalt i forhold til det, der filmes, taler man om forskellige perspektiver. Vi arbejder med tre: Fugleperspektiv, normalperspektiv og frøperspektiv. Det kan have mange forskellige funktioner, men generelt siger man, at frøperspektiv får ting til at se større ud, og fugleperspektiv mindre. Også f.eks. magtmæssigt.
Frøperspektiv. Fra Touch of Evil (1958)
Normaperspektiv. Fra Barbarella (1968)
Fugleperspektiv. Fra Crimes of Passion (1984)
## Kamerabevægelser Ud over de *still shots*, som vi har set på indtil videre, kan man også bevæge kameraet mens man filmer. Bevæger man kameraet fra side til side, kaldes det *panorering*. Bevæger man det derimod op og ned, kaldes det *tilt*. Til sidst kan kameraet også følge en bil, en person eller lignende. Dette kaldes *tracking*. ## Længde på indstilling En indstilling er det, der kommer ud af at trykke op optageknappen, lade kameraet rulle, og trykke stop. En sådan indstilling kan være længere og kortere. Afhængig af længden, ser man forskellige effekter på publikum. Indstillinger der er længere end normalt vil føles langtrukne, og kan virke kedelige – eller sjove. Generelt siger man, at jo flere klip der er pr. minut, jo mere actionfyldt føles klippet. ## Zoom Man kan zoome ind og ud. Det er forskellige måder at styre fokus på. Bid derfor mærke i, hvad zoomet fortæller dig om det, filmen vil have dig til at se. ## Filter Når man redigerer en film, kan man lægge et filter ind over sine klip. Det kan f.eks. være et farvefilter. I filmen *300* er farvefiltret sort/sepia, hvilket giver en særlig effekt. Hold derfor øje med evt. filter. Se videoforklaring med eksempler [her](https://youtu.be/UbYjgJuvsDg). ## CGI CGI står for Computer Generated Imagery, dvs. computergenererede billeder. I dag er det meget udbredt, men stadig dyrt. For det meste behandles CGI under mise-en-scene. Men hvis der er noget særlig ved CGI'en, kan man kommentere på det under kamera og klipning. ## Klipning Klipning er den måde, en film sættes sammen på. Her taler vi om tre slags klipning: - Kontinuitetsklipning, som du kender fra hollywoodfilm. Her er klipningen usynlig/kontinuerlig. - Krydsklipning, hvor der klippes mellem forskellige scener, der oftest har noget at gøre med hinanden. - Montageklipning, hvor man klipper mellem flere klip, der ikke er del af samme scene. De fleste film bruger en blanding af alle tre, alt efter hvilken effekt de vil have. Se en video om klipning, der går mere i detaljer – men som også har gode eksempler på de tre slags klipning (find selv ud af hvilke) ved at klikke på [dette link](https://youtu.be/OAH0MoAv2CI).