# Begreber - Komposition (Lyrik)
## Introduktion
Formålet med at lave en kompositionsanalyse af f.eks. et digt, er, at
man ved at inddele digtet i mindre dele, bedre kan får overblik over
hele digtet, og samtidig få et bedre indblik i de enkelte dele. Det
hjælper både på analyse og fortolkning.
Komposition i lyrik kan inddeles i to kategorier: Indre komposition og
ydre komposition. Under ydre komposition kan man se på, hvordan digtet
*ser ud*. Hvor langt er det? Hvor store klumper er det delt op? Er der
skæv eller lige bagkant? osv. Indre komposition har mere at gøre med
*betydningsdimensionen*. Her er det især gentagelser og brud på
gentagelser samt kontraster og ændringer i tid/rum/jeg'et/andre
personer, som det er vigtigt at holde øje med. De bliver gennemgået her.
## Ydre komposition
### Strofer og vers
Når man vil karakterisere et stykke lyrik, er det godt værktøj at tage
fat i længden. Man kan f.eks. beskrive antallet af strofer, hvor mange
vers der er i hver strofe, og om der er lige mange vers i hver strofe
eller ej. Her skal man altid se efter mønstre – eller brud på mønstre.
Se eksemplet nedenfor (dvs. Tine Engers "den tabte have"):
| den tabte have |
|
| asksygen gnaver ved verdenstræets rod
svampens sporer spreder skræk
forårets nye skud udeblev
inderbarken råddent mørner |
Strofe 1 (4 lange verselinjer) |
| Babylons hængende haver for længst forvitret
Aleppo-fyrretræerne for længst fældet |
Strofe 2 (2 lange verselinjer) |
| den sidste have for længst forladt
verdensbilledet for længst fortabt |
Strofe 3 (2 kortere verselinjer) |
| tvangsvalg mellem
paradisets have
og
en bedre verden |
Strofe 4 (4 korte verselinjer) |
Enjambementer (linjeskift) Enjambementer er et fransk ord, som vi bruger
til at beskrive linjeskift, hvor dette bryder prosaen. F.eks. er
sætningen "Det er solen der opvarmer den varme sten" i Strandby Nielsens
"SOL" delt op i midten (se nedenfor).
Når man ser et enjambement, kan det have mange forskellige effekter.
Hvis sætningen deles over et sted, hvor man også kunne have sat et
komma, er det ikke den store forskel, men alligevel læser vi det lidt
tættere, bliver lidt mere opmærksom. I "SOL" har det f.eks. den effekt,
at vi bider mere mærke i hver enkelt linje for sig selv, i stedet for
kun at læse digtet i sin helhed. F.eks. kan vi se, at sidste linje,
"sætter sig på ens overflade", egentlig er en spændende sætning. Er det
os, der er stenen? Der står jo "ens overflade" og ikke "dens overflade".
Vi kan også prøve at flytte enjambementerne væk, og skrive den som
prosatekst. Sammenlign de to versioner, og mærk efter, hvilken forskel
det gør:
>**SOL**
>
>Det er solen
>der opvarmer den sten
>
>som efter en lang og for det meste
>meget langsomt omtumlet tilværelse
>
>om lidt oplever det øjeblik
>af umulig kontakt
>
>som man nærmer når et firben
>sætter sig på ens overflade.
>**SOL**
>
>Det er solen der opvarmer den sten som efter en lang og for det
meste meget langsomt omtumlet tilværelse om lidt oplever det øjeblik
af umulig kontakt som man nærmer når et firben sætter sig på ens
overflade.
### Jævn og ujævn sats
Sats er et gammelt ord fra trykkerhåndværket, og det hentyder til, om
der er fast forkant på teksten. Her kommer først et eksempel med jævn
sats (Marianne Larsens "Rørelser"), og så et med ujævn sats (Søren Ulrik
Thomsens “Levende):
>**Rørelser**
>
>Hende med uro i ben og hænder har valget mellem ja eller nej
>eller bugnende mælkebøttespande i storm der får andre markers farver til
>at stige opad i hende med uro i læberne og hang til gys og berømmelse
>der kan melde sig til optagelsesprøverne til den slags liv når der
>bliver plads så dem med uro i hinandens ældste værelser kan få tykke lag
>tørret ler fuld af sprækker og hende med uro i sin nemid og kromosomerne
>og i sin trang til ukurante følelser bliver registreret som sådan en
>hende med uro i flaks og baks og sund og syg i ny og næ har de bedste
>chancer ude i uge gudindeskøn tolv selv om hun hver dag indeni brummer i
>sindet for at få det til at gå over af sig selv.
>**Levende**
>
> regnvandet driver
> ned ad min arm
>jeg er levende
> telefonen ringer
> røret er koldt i hånden
> jeg er levende
> græder
> lægger min hånd
> mod min nakke
> jeg er levende
> porten smækker
> bilerne suser bag muren
> jeg er levende
> mit tøj er beskidt
> vandet koger
> jeg er levende
> længes efter din stemme
> den er her ikke
> støder mod bordet
> jeg er levende
> kan huske lugten
> i hans lejlighed
> blæsten på stationen ved havnen
> jeg er levende
> finder gamle digte
> breve erindringer
> 10 år 8 år 7 år 1 år
> jeg er levende
> skrive til kontor
> mælken er sur
> jeg græder
> jeg er levende
> græder
> levende
Ligesom enjambement kan ujævn sats betyde mange ting. Det ændrer på
rytmen, skaber fokus eller flow. Det *gør* noget ved teksten, og det er
din opgave at finde ud af hvad.
## Indre komposition
### Gentagelser
Prøv at læse "Levende" fra afsnittet ovenfor. "Jeg er levende" bliver
gentaget mange gange, og det lader det med betydning. At være levende
betyder her både at tale i telefon, at græde, at have beskidt tøj, at
koge vand osv. Det hele er en del af livet.
Her bruges Thomsen gentagelsen til at skabe betydning. Det samme gør
Larsen i "Rørelser", hvor det er "uro" der går igen. I Engers "den tabte
have" er det "for længst", som gentages (se ovenfor). Det bruges i
næsten alle digte, så hold øje med det!
Når du finder gentagelser, kan de betyde mange ting. Men det vigtigste
er, at de betyder. De skaber betydning ved at skabe fokus.
### Brud på gentagelser
Det samme gælder, hvis man bryder gentagelserne. Her er sidste del af
Benny Andersens "På høje tid":
>**På høje tid**
>
>verden venter ikke
>da Mozart var fem år
>da Jesus var tolv
>da Columbus lettede anker
>da Homer
>da Rembrandt
>da Pasteur
>da Darwin
>da Dalgas
>da Vinci
>da Gama
>Damokles
>det er på høje tid
>det er over tiden
>min hat
>min frakke
>mine cykelspænder
>det er nu eller aldrig
Ved "Damokles" brydes gentagelsen af "da", og digtet skifter tempo. Igen
styres vores opmærksomhed, og vi tvinges endnu engang til at læse digtet
tæt.
Brud på gentagelser er altså lige så stærk en effekt som gentagelserne
selv.
### Kontraster
Et andet vigtigst kompositionsprincip er kontraster. Kontraster findes i
næsten al digtning, også i den helt korte slags. Vi har allerede set det
i f.eks. "Levende", hvor Thomsen lader "jeg er levende" – et ret
højstemt udtryk – falde ind mellem vand der koger og telefoner der
ringer. Men vi ser det også i f.eks. Viggo Madsens "Ansigtsløftning":
>**Ansigtsløftning**
>
>Livet er en hemmelighed
>vi har sammen,
>smuk som et hukommelsestab
>ved midnat
>Tanker som snegle på væggen
>og myrer, som myrer overalt
>Mit råd, nu som før:
>Vask hænder, det hjælper!
>Du har endnu det bedste
>til gode
Her er mange kontraster: "Smuk som et hukommelsestab" skaber kontrast.
Forskellen mellem de højtidelige "Livet er en hemmelighed" og rådet
"Vask hænder, det hjælper!" er også en kontrast. Dets virkning er her at
skabe noget overraskende, men det kan også bruges mere subtilt.
Fælles for alle kontraster er, at de betyder noget. Fordi digte er
korte, er der tænkt over hvert eneste ord, og der er ingen
tilfældigheder. Grib fat i kontrasterne, og prøv at finde ud af, hvad de
betyder. Det kan tit have noget med temaet at gøre, så de er rigtig gode
at holde øje med.
### Ændringer i tid, rum eller jeg'et/andre personer
Ud over gentagelser, brug på gentagelser og kontraster, kan man også
holde øje med ændringer i tiden, rummet eller jeg'et (eller nogle andre
personer) i digtet. Det kan tit sige noget om *handlingen*, og lade en
forstå digtet bedre. Hvis du skiller et digt ad, hvor jeg'et ændrer sig,
kan det lede til en tolkning af digtet som jegets udvikling. Hvis du gør
det ved ændring i rum, kan det være du opdager noget andet, der også
ændrer sig.
Det er et opdelingsprincip, som ikke har nogle faste svar, men det er
ofte et godt sted at starte, hvis man ikke ved, hvad man skal gøre med
et digt.